stwierdzić potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia pn. „Farma wiatrowa Kazimierz Biskupi” o łącznej maksymalnej mocy przyłączeniowej 18 MW, składającej się z sześciu siłowni wiatrowych o maksymalnej wysokości
Uzasadnienie
W dniu 31 lipca 2012 r. zostało wszczęte postępowanie administracyjne na wniosek złożony przez Inwestora CONERGA Sp. z o.o. ul. Słomińskiego 5/231, 00-195 Warszawa w imieniu którego działa pełnomocnik : Pan Leszek Długokęcki - Agren Zakład Inżynierii Środowiska, Komorowo 19a, 62-530 Kazimierz Biskupi, o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia pn. „Farma wiatrowa Kazimierz Biskupi” o łącznej maksymalnej mocy przyłączeniowej 18 MW, składającej się z sześciu siłowni wiatrowych o maksymalnej wysokości 180 m npt. wraz ze stacją transformatorową i siecią kablową zasilającą niskiego i średniego napięcia na działkach o nr ew. 415, 417, 100, 223/2, 112 położonych w obrębie geodezyjnym Bochlewo i na działce o nr ew. 233 w obrębie geodezyjnym Anielewo.
Planowana inwestycja należy do przedsięwzięć wymienionych § 3 ust. 1 pkt 6 lit b) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397), dla których ocena oddziaływania na środowisko może być wymagana.
Ww. przedsięwzięcie polegać będzie na wybudowaniu 6 elektrowni wiatrowych, stacja transformatorowa, sieć kablowa zasilająca, niskiego i średniego napięcia. Wysokość pojedynczej turbiny wiatrowej wyniesie do 180 m npt.
Inwestycja zlokalizowana będzie poza obszarami podlegającymi ochronie na podstawie ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220, ze zm.). Najbliżej położonymi obszarami Natura 2000 są: obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Puszcza Bieniszewska PLH300011, oddalony o ok. 4,4 km i obszar specjalnej ochrony ptaków Dolina Środkowej Warty PLB300002, oddalony o ok. 9 km. W karcie informacyjnej przedsięwzięcia napisano, że teren działek, na których lokalizowane będą wiatraki, jest użytkowany rolniczo i nie jest porośnięty drzewami i krzewami. Jest to zrekultywowany teren zwałowiska wewnętrznego Odkrywki Kazimierz Południe, której eksploatację zakończono w latach 1980. Jak napisano w dalszej części karty informacyjnej, wpływ przedsięwzięcia na awifaunę zostanie określony w rocznym monitoringu ptaków i nietoperzy. W okolicy planowanej inwestycji planowana jest budowa innych farm wiatrowych, np. farma w Komorowie, oddalona o ok. 500 m, farma w Stefanowie, oddalona o ok. 850 m czy park elektrowni wiatrowych Nieświatów, Komorowo, Stefanowo, Słaboludz, oddalony o ok. 750 m.
Zgodnie z art. 64 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko Wójt Gminy Kazimierz Biskupi pismem z dnia 31 lipca 2012 r. znak OŚR.6220.3.2012 zwrócił się do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Koninie o opinię co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko ww. przedsięwzięcia a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby – co do zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Koninie pismem znak ON-NS-72/2/1-79/12 z dnia 20 sierpnia 2012 r. (20.08.2012 r. data wpływu) stwierdził potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko a także określił, że zakres raportu o oddziaływaniu planowanego przedsięwzięcia na środowisku winien być zgodny z wymogami art. 66 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 z późn. zm.) ze szczególnym uwzględnieniem oceny oddziaływania przedsięwzięcia na zdrowie i warunki życia ludzi (zgodnie z art. 66 ust. 1 pkt 7 lit. a ww. ustawy). Wskazał także, iż zgodnie z art. 3 ust. 2 ww. ustawy należy uwzględnić, że ilekroć w ustawie jest mowa o oddziaływaniu na środowisko to rozumie się przez to oddziaływanie na zdrowie ludzi co winno się zawarte w treści raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Dla właściwej oceny wpływu przedsięwzięcia na warunki życia ludzi w raporcie należy podać dokładną odległości najbliższych budynków mieszkalnej od planowanej farmy wiatrowej a także uwzględnić uciążliwości związane z efektem migotania cienia - przecinanie światła.
Zgodnie z art. 64 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 z późn. zm.) Wójt Gminy Kazimierz Biskupi pismem znak INŚ.6220.3.2012 r. z dnia 31 lipiec 2012 r. zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu o opinię, co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby – co do zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu postanowieniem znak WOO-II.4240.416.2012.ES z dnia 31 lipca 2012 r. (23.07.2012 r. data wpływu) wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływani na środowisko oraz że raport o oddziaływaniu na środowisko powinien być wykonany zgodnie z art. 66 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Ponadto Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu określił zakres raportu o oddziaływaniu ww. przedsięwzięcia na środowisko, który powinien zawierać :
1. Z zakresu gospodarki odpadami:
1) należy określić rodzaje i ilości odpadów powstających na etapie budowy, eksploatacji i likwidacji przedsięwzięcia oraz opisać sposób magazynowania, zagospodarowania odpadów na ww. etapach przedsięwzięcia i sposoby minimalizacji ich powstawania,
2. Z zakresu ochrony przyrody:
1) należy opisać elementy przyrodnicze środowiska objęte ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r., nr 151 poz. 1220 ze zmianami) ze szczególnym uwzględnieniem ptaków i nietoperzy (w cyklu rocznym tj. w okresie rozrodczym, migracji i zimowania), które są grupą organizmów szczególnie narażoną na negatywne oddziaływania tego typu inwestycji. Opis ten powinien zawierać podstawowe parametry lokalnych populacji, które pozwoliłyby ocenić skalę i sposób wykorzystywania omawianego terenu przez awifaunę i chiroptero faunę. Powyższe informacje należy sporządzić na podstawie szczegółowych, aktualnych i konkretnych danych dotyczących gatunków oraz siedlisk występujących na przedmiotowym terenie i obejmujących m.in. okres wegetacyjny roślin, a także okres lęgowy, migracji i zimowania chronionych gatunków zwierząt (w szczególności ptaków i nietoperzy),
2) należy opisać teren w obrębie planowanej farmy wiatrowej uwzględniający ukształtowanie i sposób użytkowania terenu, krajobraz, wody powierzchniowe, położenie kompleksów leśnych, szpalerów drzew, terenów podmokłych itp. Należy szczegółowo opisać metody i materiały wykorzystane do zebrania ww. danych,
3) należy opisać ocenę wpływu inwestycji na środowisko przyrodnicze na etapie budowy, eksploatacji i likwidacji ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na ptaki i nietoperze, a także płazy (mogące gromadzić się w wykopach pod elektrownie) wraz z oceną wpływu na obszary chronione położone w otoczeniu inwestycji,
4) należy opisać przewidywane znaczące oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia na ww. elementy, obejmujące bezpośrednie, pośrednie, wtórne, skumulowane, krótko-, średnio- i długoterminowe, stałe i chwilowe oddziaływanie na środowisko, wynikające z istnienia przedsięwzięcia.
5) należy opisać metody prognozowania zastosowane przez wnioskodawcę,
6) należy opisać przewidywane działania mające na celu zapobieganie, ograniczanie (wskazanie działań minimalizujących) ewentualnych negatywnych oddziaływań na środowisko - wszelkie proponowane do wykonania działania minimalizujące bądź rekompensujące powinny być przedstawione w sposób szczegółowy, nie budzący wątpliwości co do miejsca i sposobu ich wykonania. Zgodnie z opracowaniem Porozumienia dla Ochrony Nietoperzy 2009 „Tymczasowe wytyczne dotyczące oceny oddziaływania elektrowni wiatrowych na nietoperze" podstawowym działaniem minimalizującym jest odpowiednia lokalizacja turbin względem struktur atrakcyjnych dla nietoperzy (lasów, cieków i zbiorników wodnych, szpalerów itp.),
7) należy przedstawić zagadnienia związane z występowaniem gatunków objętych ochroną oraz ich siedliska w formie graficznej
8) należy podać propozycję ornitologicznego i chiropterologicznego monitoringu porealizacyjnego farmy wiatrowej z podaniem metod i harmonogramu.
4. Należy szeroko opisać i uzasadnić warianty lokalizacyjne przedsięwzięcia, w tym wariant najkorzystniejszy dla środowiska oraz wariant „0" polegający na niepodejmowaniu przedsięwzięcia. Uzasadnienie proponowanego przez wnioskodawcę wariantu winno wskazywać jego oddziaływanie na środowisko, w szczególności na rośliny, zwierzęta, grzyby i siedliska przyrodnicze oraz przedmioty ochrony na obszarach Natura 2000, z uwzględnieniem ewentualnego skumulowanego oddziaływania z innymi turbinami zlokalizowanymi w okolicach przedsięwzięcia, a także oddziaływanie planowanej inwestycji na ludzi.
5. Analizę możliwych konfliktów społecznych związanych z przedmiotowym przedsięwzięciem.
W postępowaniu wzięto pod uwagę informacje zawarte w karcie informacyjnej przedsięwzięcia oraz uwarunkowania wymienione w art. 63 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko a także postanowienie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z Poznania i opinię Państwowego Inspektora Sanitarnego w Koninie w sprawie stwierdzenia potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Przeanalizowano: skalę i charakter inwestycji, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jej realizacją, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania oraz odwracalność oddziaływania. a także wykorzystanie zasobów naturalnych, emisję i uciążliwości związane z jej eksploatacją, oraz usytuowanie przedsięwzięcia na obszarach wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarach Natura 2000.
Raport o oddziaływaniu ww. przedsięwzięcia na środowisko powinien być wykonany zgodnie z art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.).
Wobec powyższego przeprowadzenie oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko pozwoli stwierdzić czy planowana inwestycja spełniać będzie wymagania prawne w zakresie ochrony przed hałasem, gospodarki odpadami, gospodarki wodno-ściekowej, wymagań hydrogeologicznych oraz w zakresie ochrony powietrza i ochrony przyrody.
Wobec powyższego orzeczono jak w osnowie.
Pouczenie
Na niniejsze postanowienie przysługuje stronom zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koninie za pośrednictwem Wójta Gminy Kazimierz Biskupi w terminie 7 dni od daty jego doręczenia - (art. 65 ust. 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz art. 141 § 1 i 2 KPA).
Zgodnie z art. 35 § 5 k.p.a. do terminów załatwienia sprawy nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień, spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.
Stronami ww. postępowania są właściciele działek o nr ewidencyjnych :
- 415, 417, 100, 223/2, 112 obręb geodezyjny Bochlewo,
- 233 obręb geodezyjny Anielewo,
- 17/4, 18/4, 20/5, 137/3, 415, 15/4, 16/4, 19/4, 23/5, 100, 103/2, 112, 114, 115, 118, 123, 136/3, 223/2, 113, 86, 110, 231/2, 259, 19/3, 23/3, 231, 233, 225/2, 231/2, 257,425, 122, 126, 222/2, 417, 110, 37, 31//1412, 137/1, 125, 2/3, 2/4, 3/3, 3/4, 4/3, 4/4, 5/3, 5/4, 7/3, 7/4, 8,3, 8/4, 9/3, 9/3, 9/4, 10/3, 10/4, 11/3, 11/4, 12/3, 12/4, 13/3, 13/4, 14/4, 14/4, 15/3, 15/4, 16/2,
16/4, 17/3, 17/4, 18/3, 18/4, 19/3, 19/4, 20/3, 20/4, 20/9, 21, 22/1, 22/2, 23/3, 23/5, 25/1, 31/1, 32/1, 37, 83/1, 83/2, 84/1, 84/2, 85/1, 85/3, 87, 89, 90, 91, 95, 96, 99, 104/1 105,106, 107, 115/4, 115/6, 119, 121, 116, 41/1, 41/2, 124, 125, 127, 128/1, 128/2, 129/2, 130/1, 130/2, 130/2132, 133/1 133/2, 133/5, 134/1, 134/2, 134/3, 135/1, 135/2, 135/3, 136/1, 136/2, 136/3, 137/1, 137/3, 137/4, 138, 139/1, 139/3, 140, 140/2, 141/1, 141/2, 141/3,
143/1, 143/2, 144/1, 144/2, 144/3, 144/4, 145/2,146/1, 146/3, 147/3, 150/3, 153/3, 154/3, 157/1, 158/1, 158/2, 161/1, 161/2, 162/1, 162/2, 165/1, 165/2, 166/1, 166/2, 168/2, 168/3, 169/2, 172/1, 175/1, 176/10, 174/2, 178/3, 184, 189/1, 216/12, 219/2, 258/1, 232/2, 261, 273/1, 274/1, 275/1, 276/5, 276/6, 277/1, 277/3, 278/2, 278/3, 279/2, 279/3, 279/5, 280/2, 280/3, 280/4, 281/1, 281/3, 281/2, 281/4, 282/2, 282/3, 282/4, 283/1, 284/1, 285/1, 286/1, 420, 437, 416, 430, 434, 431, 432, 433, 435, 436, 417/4, 425, 419, 428 obręb geodezyjny Bochlewo,
- 303/6, 303/4, 304/2, 303/7, 416/1, 416/2, 423, 415, 413/2, 413/1 obręb geodezyjny Komorowo.
Niniejsze obwieszczenie zostaje podane stronom do wiadomości przez zamieszczenie :
1) tablica ogłoszeń Urzędu Gminy Kazimierz Biskupi,
2) tablica ogłoszeń w m. Bochlewo, Anielewo, Komorowo
3) www.bip.kazimierz-biskupi.pl
Doręczenie uważa się za dokonane po upływie 14 dni od dnia publicznego ogłoszenia.
Sprawę prowadzi Referat Ochrony Środowiska i Rolnictwa Urzędu Gminy Kazimierz Biskupi, Plac Wolności 1, 62-530 Kazimierz Biskupi, pokój nr 2, godz. urzędowania 7.30 – 15.30, telefon 63-2447748
Z up. Wójta Gminy
/-/ Zbigniew Kimnes
Kierownik Referatu Ochrony
Środowiska i Rolnictwa